назад содержание вперед

ПІХОЦЬКИЙ Володимир Федорович

Начальник Головного управління методології
Державної податкової адміністрації України

Необхідність податкових реформ назріла давно. На цю тему напрацьовано досить багато документів. Проте між складовими цього законодавства існує значна неузгодженість. Тому я хотів би розділити проблему прийняття Податкового кодексу на декілька моментів. Найперше те, що ми стоїмо перед дилемою, яка є досить важливою і суттєвою. Це реєстрація платників податків. Налагодження нормальної системи реєстрації надало б можливість уникнути створення фіктивних фірм та інших, які ухиляються від сплати податків. Сьогоднішня практика свідчить про те, що в Україні за 160 юридичними адресами зареєстровано більше 100 фірм. А у м. Києві за однією юридичною адресою зареєстровано 2158 фірм. Це свідчить про те, що система недосконала і потребує змін для того, щоби все ж таки виключити "прогалини" в реєстрації платників податків. Це перше.

Друге питання. Я цілком підтримую те, що говорив С. А. Терьохін щодо пільг. Сьогодні, якщо взяти порівняння надходжень до бюджету з пільгами, які в нас є, аналіз за 1997-2001 рр. покаже, що бюджет зріс в півтора разу, а надані пільги - в 2,6 разу. Ми зараз ставимо питання щодо необхідності скасування пільг, які не носять соціального характеру. Наглядним прикладом є те, що дозволено було в сільському господарстві. Надаючи пільги сільгоспвиробникам, ми забули, що треба встановити механізм контролю за їхнім використанням. Враховуючи, що такий механізм відсутній, сьогодні ми маємо таку картину: при проведенні перевірок було встановлено, що понад 30 % сільгоспвиробників взагалі не відкрили рахунків, на які вони зобов'язані були перерахувати кошти, які їм держава залишила у використання. Про яке цільове використання на сьогоднішній день можна говорити?

Ще один аспект. Зараз дуже скептично ставляться до того, що знівельовується система спрощеного оподаткування для малого бізнесу. Я хотів би сказати, що в проекті Податкового кодексу (глава 198) передбачені основи оподаткування малого бізнесу. Інша справа, що вони деякою мірою впорядковують їхню дію. Спрощені механізми в чинному законодавстві (а це - і торговий патент, і податок на промисел, і фіксований податок, єдиний податок, податок на прибуток, які уніфіковані для малого бізнесу) деякою мірою ставлять у нерівні умови інших платників податків. Якщо сьогодні суб'єкт підприємництва переходить на спрощену систему і, згідно закону, зобов'язаний вести облік, той, хто перейшов на фіксований податок, звільняється від ведення обліку.

Необхідність прийняття Податкового кодексу сьогодні назріла. Проте, оскільки Податковий кодекс у другому читанні був прийнятий 29 листопада 2001 року, а час пройшов, до проекту необхідно внести відповідні зміни. І над цими змінами працюють. Безперечно, є напрацювання про внесення доповнень, змін, виходячи з нормативних документів і законодавчих актів, які прийняті, але нині ми говоримо про те, що жодне зменшення чи збільшення кількості не дозволить наповнити дохідну частину бюджету. Ми сьогодні ставимо питання про зниження податкового навантаження за рахунок розширення бази оподаткування. Безперечно, при прийнятті таких нормативних документів мають бути чітко поставлені і виконані умови, встановлено, хто є платником, визначено базу оподаткування, відповідне зменшення кількості пільг, особливо тих, які є професійними і не носять соціального характеру. Податкова адміністрація працює в цьому напрямі. Ті напрацювання, які є, передаються як пропозиції до Кабінету Міністрів України з метою їхнього урахування при прийнятті Податкового кодексу.
назад содержание вперед